בכורה

לכבוד חג הביכורים רציתי לספר על הבת בכורה שלי: עלמה.

בת בכורה

עלמה היא בת בכורה, בת חמש ועשרה חודשים, אחות גדולה לתמר בת השלוש וחצי.

לפי "מה שאומרים", לפי מה שקראתי, לפי "מחקרים" ובעיקר לפי שיחות עם אמהות חברות שלי – היא ילדה בכורה קלאסית: היא בעלת ביטחון עצמי, בוגרת, אחראית. חשוב לה "לרצות" אותנו – ההורים והמבוגרים, יש לה דרישות גבוהות מעצמה, היא חוששת לאכזב, פרפקציוניסטית, הישגית.

בת בכורה

והיא גם –

הילדה הכי "טובה" שיש. אפשר לדבר איתה שיחות ארוכות, היא מקשיבה ומפנימה, וזוכרת. כיף לבלות איתה, נעים לשוחח איתה. היא סקרנית ומתעניינת. אפשר לדון איתה על דברים, היא קשובה וניתנת לשכנוע. היא אכפתית, ואמפתית. היא חברה טובה, היא כייפית ומצחיקה.

היא אחות נהדרת לתמר. אוהבת, מדברת, מחבקת, משחקת. היא דואגת לתמר ומרגישה אחריות כלפיה, היא מלמדת את תמר ומסבירה לה ועוזרת לה וגם שומרת עליה (ומעירה לה ומתקנת אותה גם). היא נדיבה כלפי אחותה – משתפת אותה, חולקת איתה, מתחשבת בה. "בואי תמר" אני שומעת את עלמה מהסלון, "אני מרשה לך לעזור לי לקשט את זה" (פרוייקט שעלמה קיבלה לשעורי בית). זה לא שהן לא רבות ומקנאות חלילה, אבל מהצד זה נראה שקודם כל הן אוהבות ודואגות אחת לשניה, שזה טבוע בהן.

היא עדיין מפתיעה אותי, כל הזמן, ותמיד לטובה.

בת בכורה
מקריאה לתמר
בת בכורה
צופות ביחד בסרט מפחיד (בטח פרוזן)
בת בכורה
אחות גדולה
בת בכורה
כותבות ברכת יומולדת לאבא
בת בכורה
אחות גדולה חותכת פנקייק לאחותה

בת בכורה

והיא גם חכמה ומצחיקה ויפה ויצירתית, ובעלת כישרון דרמטי וזיכרון של פיל. כיף לבלות איתה זמן, וכיף לתת לה מתנות כי היא שמחה מהן כל כך, וכיף להכין לה אוכל טעים כי היא נהנית ממנו ויודעת לשבח, והיא מפרגנת ויודעת להחמיא. והיא יודעת לחבק ולנשק ולא מתקמצנת (במיוחד אם אני מבקשת).

בת בכורה
בחנוכה קונצרט של בית הספר, מול מאות אנשים
בת בכורה
בהופעה פרטית לנו

בת בכורה

היא נהדרת בכל מובן, היא עולה על כל תקווה שהיתה לי ל"אם תהיה לי בת, איך תהיה הבת שלי…"

בת בכורה
גאה בעצמה בסקי
בת בכורה
לסביון אין ריח טוב
בת בכורה
שמחה ממתנת היומולדת שלה – אופניים

בת בכורה בת בכורה בת בכורה

בת בכורה

ואני חושבת הרבה, כמה אני שמחה שהיא הבת שלי, הילדה הזאת. אם הייתי ילדה הייתי רוצה להיות חברה שלה. היא בנאדם מקסים, וככה היא מעצמה. אני מזכירה לעצמי שהתפקיד שלי כאמא שלה הוא לכוון אותה קצת, ולעזור, וחושבת ש"רק שאני לא אפריע יותר מדי" כי יש בתוכה כבר את הכל.

ואז אני חושבת כמה כבד "עול הבכורה", הציפיות, הלחצים. ומיד אני נמלאת רגשות אשמה, אני אמא, וחצי פולניה  – רגשות אשמה הם מנת חלקי בכל יום. אני כועסת על עצמי שאני "מצפה ממנה" ליותר מדי, שאני "מכריחה אותה". שאני מזרזת אותה לגדול – להתמודד (חוג שחיה למשל). שאני לא משבחת אותה מספיק, או שאני משבחת יותר מדי. אני מזכירה לעצמי שהיא אמנם ה"גדולה שלי" אבל עוד לא בת 6. והיא תולה בי עיניים כאלו, מצפות, כאילו אני יודעת מה אני עושה.

ואי אפשר להתעלם מה"מיקום" במשפחה. אין מה לעשות, הן לא בנות אותו גיל והיחס שונה, לפעמים. וגם האופי של שתיהן שונה, ואז "כשעלמה היתה בגילה לא היינו מסכימים", וכל הדיון נפתח מחדש.

בת בכורה

ילדה שלי. עלייך נפל העול להיות בת בכורה, ובאותה הזדמנות נפלה בחלקך הזכות להיות – כן, בת בכורה. אני חושבת שאת ממקסמת את המצב.

קיבלת את ה"בכורה" ביושר, ושוב, את עושה את זה הכי טוב שאת יכולה, הכי טוב שאפשר. בת בכורה קלאסית-מיוחדת-אהובה. שלי.

בת בכורה
"סלינו על כתפינו, ראשינו עטורים" שבועות 2017

 

14 מחשבות על “בכורה

  1. מקסימה ונהדרה.
    התפוח לא נופל רחוק מהעץ!
    כילדה בכורה בעצמי בסופו של דבר לא הייתי
    מתחלפת עם אחיי.
    אולי רק לפעמים 🙂

    אהבתי

    1. המממ….. אני הצעירה בין שלושה, לא יכולה לדמיין איך הייתי יוצאת אם הייתי במיקום אחר במשפחה. כל כך הרבה משתנים! יש לי המון ממאפייני האח הצעיר, לדעתי, אבל אולי זה יותר אופי מהכל…

      אהבתי

  2. אני מרגישה שאני מכירה את עלמה מכל מה שכתבת עליה במשך השנים. ועם זאת – גיליתי כאן דברים חדשים שלא סיפרת עליה, למרות שהיו נוכחים בין השורות. כקוראת זה תענוג ללוות אותה מאז שהיא "קטנה" כשהבלוג רק התחיל ועד היום, ולעוד הרבה זמן אני מקווה. תודה

    אהבתי

אין כמו תגובות לשמח לבב בלוגרית, יאללה, תחלקו איתי (: